Rukavice, rad tri umjetnice različitih umjetničkih senzibiliteta unutar okvira savremene bosanskohercegovačke umjetnosti, Nardine Zubanović, Nelise Baždar i Ire Skopljak sinteza je instalacije i performansa, nastao povodom Festivala ‘Sarajevska zima’ i odraz je njegove ovogodišnje tematike – Umjetnosti dodira.
Dodir je oduvijek imao iscjeljiteljsku moć, iscjeljiteljska moć dodira sadržana je u konceptu rada Rukavice.
Materijal korišten u nastanku rada su rukavice koje postaju mediji preko kojih se prenosi dodir između javnosti i Historijskog muzeja Bosne i Hercegovine. Pravougaona kompozicija složena od rukavica različitih veličina, boja i namjena nalazi se na vanjskom zidu Historijskog muzeja Bosne i Hercegovine. Zid je okrenut ka prometnoj magistrali i time se ostvaruje direktna povezanost sa vanjskim svijetom i posmatračima. Oštećena polovica zida je umjetnicama poslužila kao podloga za instalaciju od rukavica. Samim tim, i muzej postaje dio umjetničkog rada.
Rukavice su subjekti, a muzej objekat nad kojim se vrši radnja. Radnja dodira. Dodirujući zid, rukavice dodiruju muzej, simbolično ga griju i pokrivaju oštećenja. Postavljene su kao elementi fasade koji se nadovezuju na sačuvanu polovicu zida i simbolično predstavljaju prelaz iz dobrog u loše, jaz koji se treba premostiti kako bi iscjeljiteljski oporavak muzeja imao pozitivne rezultate. Rukavice devastiranu polovicu zida ne prekrivaju u potpunosti, oštećenja ostaju vidljiva i dio su umjetničke cjeline Rukavica.
Nepokrivenost čitavog oštećenja zida tumači se kao nedovršenost, nedovršenost predskazuje nastavak, nastavak se vezuje za novi početak, novi početak za Historijski muzej Bosne i Hercegovine koji stagnira u vremenu i prostoru. Kuća bez ognjišta i stanara nije dom, ona postaje prazan objekat koji postepeno gubi svoju funkciju, daje danak vremenu, gubi svoju ljepotu i na kraju postaje kuća prolaznosti i nestanka. Ukoliko muzej nema svojih posjetioca, njegova funkcija nestaje i izolira ga u zonu zaboravljenog svijeta. Rukavice iskorištene kao materijal za nastanak ovog radu su prethodno pripadale građanima koji su ih na poziv umjetnica odvojili i poklonili u svrhu nastanka umjetničkog rada. Kožne, gumene, pamučne, zimske, radničke, rudarske, za pranje suđa, kuhinjske, dječije, velike, male rukavice koje u historiji čovječanstva vrše funkciju zaštite ljudske ruke, nakon što su postale dio rada, njihova funkcija je promijenila objekat nad kojim vrši radnju zaštite. Rukavice sada simbolično štite, čuvaju, griju, uređuju i posjećuju Historijski Muzej BiH.
Poklanjajući svoje rukavice i građani su postali dio umjetničkog rada. Različite rukavice predstavljaju različite profile građana koji ujedinjeni na zidu Historijskog Muzeja BiH simbolično pomažu njegovom očuvanju i očuvanju kulture. Ovaj rad u svojoj osnovi nosi ideju socijalne angažovanosti. Kroz simboliku rukavica umjetnice pokušavaju uticati i probuditi svijest društva koje u ovom vremenu kulturne dekadencije i krize identiteta društva, prestaje mariti za čuvare prošlosti društva – muzeje. Definicija muzeja, prema Međunarodnoj organizaciji muzeja i muzejskih stručnjaka (ICOM – International Council of Museums) glasi: Muzej je stalna, neprofitna ustanova u službi društva i njegova razvitka, otvorena je javnosti, koja sabire, čuva istražuje, komunicira i izlaže u cilju proučavanja, izobrazbe i zabave. Historijski muzej Bosne i Hercegovine je od svog osnivanja 13. novembra 1945. godine Zakonom o osnivanju muzeja narodnog oslobođenja u Sarajevu pa do danas u službi društva i njegovog razvitka. Sada je vrijeme, što Rukavice i proučuju, da društvo bude u službi muzeja, da mu povrati važnost i oživi duh, a muzej će recipročno pažnji svih dijelova društva isplatiti svoj danak i pomoći društvu i njegovom razvitku. Zimske, dječije, poderane, očuvane, pohabane, korištene, nove, stare, radničke, kuhinjske, modne rukavice nose poruku da je neophodno angažovati se kako bi i muzej i društvo opstali. Uključivanjem građana u nastanak rada umjetnice su već učinile korak u angažovanosti društva u cilju očuvanja i zaštite muzeja.
Performans Rukavice, neovisan od instalacije na vanjskom zidu Historijskog muzeja BiH, su umjetnice izvele na dan otvorenja Sarajevske zime, 07. februara 2013 godine. Pri ulasku u muzej umjetnice su posjetiocima dijelile gumene bijele doktorske rukavice koje su ispečatile pečatom muzeja iz vremena Narodnooslobodilačke borbe. Doktorske bijele gumene rukavice su simbolika liječenja. Posjetioci, odnosno posmatrači, su-akteri performansa postaju doktori muzeja i preuzimaju na sebe odgovornost brige o domu naše prošlosti i heroja. Udaranjem pečata iz vremena Narodnooslobodilačke na rukavice ostvarena je dodirna tačka između prošlosti velikih heroja i sadašnjosti koja zaboravlja na heroje.
piše: Asija Ismailovski / BA Historije umjetnosti
fotografije: Vanja Čerimagić
Ovo je veoma fino napisano i moze se pronaci srz naseg problema u BiH.Veliku pohvalu za djevojku koja je ovo pisala i i i i i i i i jako jako