Kategorije
Susreti i zbivanja

Rukavice: Instalacija i performans tri umjetnice

Rukavice u Historijskom muzeju BiH (foto Vanja Cerimagic)
Rukavice u Historijskom muzeju BiH (foto Vanja Cerimagic)
Rukavice, rad tri umjetnice različitih umjetničkih senzibiliteta unutar okvira savremene bosanskohercegovačke umjetnosti, Nardine Zubanović, Nelise Baždar i Ire Skopljak sinteza je instalacije i performansa, nastao povodom Festivala ‘Sarajevska zima’ i odraz je njegove ovogodišnje tematike – Umjetnosti dodira.

Dodir je oduvijek imao iscjeljiteljsku moć, iscjeljiteljska moć dodira sadržana je u konceptu rada Rukavice.

Materijal korišten u nastanku rada su rukavice koje postaju mediji preko kojih se prenosi dodir između javnosti i Historijskog muzeja Bosne i Hercegovine. Pravougaona kompozicija složena od rukavica različitih veličina, boja i namjena nalazi se na vanjskom zidu Historijskog muzeja Bosne i Hercegovine. Zid je okrenut ka prometnoj magistrali i time se ostvaruje direktna povezanost sa vanjskim svijetom i posmatračima. Oštećena polovica zida je umjetnicama poslužila kao podloga za instalaciju od rukavica. Samim tim, i muzej postaje dio umjetničkog rada.

Rukavice u Historijskom muzeju BiH (foto Vanja Cerimagic)
Rukavice u Historijskom muzeju BiH (foto Vanja Cerimagic)
Rukavice su subjekti, a muzej objekat nad kojim se vrši radnja. Radnja dodira. Dodirujući zid, rukavice dodiruju muzej, simbolično ga griju i pokrivaju oštećenja. Postavljene su kao elementi fasade koji se nadovezuju na sačuvanu polovicu zida i simbolično predstavljaju prelaz iz dobrog u loše, jaz koji se treba premostiti kako bi iscjeljiteljski oporavak muzeja imao pozitivne rezultate. Rukavice devastiranu polovicu zida ne prekrivaju u potpunosti, oštećenja ostaju vidljiva i dio su umjetničke cjeline Rukavica.

Nepokrivenost čitavog oštećenja zida tumači se kao nedovršenost, nedovršenost predskazuje nastavak, nastavak se vezuje za novi početak, novi početak za Historijski muzej Bosne i Hercegovine koji stagnira u vremenu i prostoru. Kuća bez ognjišta i stanara nije dom, ona postaje prazan objekat koji postepeno gubi svoju funkciju, daje danak vremenu, gubi svoju ljepotu i na kraju postaje kuća prolaznosti i nestanka. Ukoliko muzej nema svojih posjetioca, njegova funkcija nestaje i izolira ga u zonu zaboravljenog svijeta. Rukavice iskorištene kao materijal za nastanak ovog radu su prethodno pripadale građanima koji su ih na poziv umjetnica odvojili i poklonili u svrhu nastanka umjetničkog rada. Kožne, gumene, pamučne, zimske, radničke, rudarske, za pranje suđa, kuhinjske, dječije, velike, male rukavice koje u historiji čovječanstva vrše funkciju zaštite ljudske ruke, nakon što su postale dio rada, njihova funkcija je promijenila objekat nad kojim vrši radnju zaštite. Rukavice sada simbolično štite, čuvaju, griju, uređuju i posjećuju Historijski Muzej BiH.

Rukavice u Historijskom muzeju BiH (foto Vanja Cerimagic)
Rukavice u Historijskom muzeju BiH (foto Vanja Cerimagic)
Poklanjajući svoje rukavice i građani su postali dio umjetničkog rada. Različite rukavice predstavljaju različite profile građana koji ujedinjeni na zidu Historijskog Muzeja BiH simbolično pomažu njegovom očuvanju i očuvanju kulture. Ovaj rad u svojoj osnovi nosi ideju socijalne angažovanosti. Kroz simboliku rukavica umjetnice pokušavaju uticati i probuditi svijest društva koje u ovom vremenu kulturne dekadencije i krize identiteta društva, prestaje mariti za čuvare prošlosti društva – muzeje. Definicija muzeja, prema Međunarodnoj organizaciji muzeja i muzejskih stručnjaka (ICOM – International Council of Museums) glasi: Muzej je stalna, neprofitna ustanova u službi društva i njegova razvitka, otvorena je javnosti, koja sabire, čuva istražuje, komunicira i izlaže u cilju proučavanja, izobrazbe i zabave. Historijski muzej Bosne i Hercegovine je od svog osnivanja 13. novembra 1945. godine Zakonom o osnivanju muzeja narodnog oslobođenja u Sarajevu pa do danas u službi društva i njegovog razvitka. Sada je vrijeme, što Rukavice i proučuju, da društvo bude u službi muzeja, da mu povrati važnost i oživi duh, a muzej će recipročno pažnji svih dijelova društva isplatiti svoj danak i pomoći društvu i njegovom razvitku. Zimske, dječije, poderane, očuvane, pohabane, korištene, nove, stare, radničke, kuhinjske, modne rukavice nose poruku da je neophodno angažovati se kako bi i muzej i društvo opstali. Uključivanjem građana u nastanak rada umjetnice su već učinile korak u angažovanosti društva u cilju očuvanja i zaštite muzeja.

Rukavice u Historijskom muzeju BiH (foto Vanja Cerimagic)
Rukavice u Historijskom muzeju BiH (foto Vanja Cerimagic)
Performans Rukavice, neovisan od instalacije na vanjskom zidu Historijskog muzeja BiH, su umjetnice izvele na dan otvorenja Sarajevske zime, 07. februara 2013 godine. Pri ulasku u muzej umjetnice su posjetiocima dijelile gumene bijele doktorske rukavice koje su ispečatile pečatom muzeja iz vremena Narodnooslobodilačke borbe. Doktorske bijele gumene rukavice su simbolika liječenja. Posjetioci, odnosno posmatrači, su-akteri performansa postaju doktori muzeja i preuzimaju na sebe odgovornost brige o domu naše prošlosti i heroja. Udaranjem pečata iz vremena Narodnooslobodilačke na rukavice ostvarena je dodirna tačka između prošlosti velikih heroja i sadašnjosti koja zaboravlja na heroje.

piše: Asija Ismailovski / BA Historije umjetnosti
fotografije: Vanja Čerimagić

Jedan komentar na “Rukavice: Instalacija i performans tri umjetnice”

Ovo je veoma fino napisano i moze se pronaci srz naseg problema u BiH.Veliku pohvalu za djevojku koja je ovo pisala i i i i i i i i jako jako

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *