Novi film bh. oskarovca Danisa Tanovića ‘Epizoda u životu berača željeza’, koji je snimljen prema istinitom događaju, a govori o otuđenju i diskriminaciji u Bosni i Hercegovini, na ovogodišnjem Berlinaleu je osvojio nagradu – Srebrni medvjed, a za najboljeg glumca je proglašen i tumač glavne uloge u tom filmu – Nazif Mujić.
piše: Nermin Čengić
Novi film o kojem priča cijeli svijet snimljen je na teritoriji omeđenoj granicama koje ni same ne vjeruju u svoju vjerodostojnost. Patriotski ponos je očekivano brzo dosegao visoku razinu, posebno u virtualnom svijetu, dok priča o čovjeku kojeg smo natjerali da ugrožava svoj spašavajući život svoje supruge, malo koga dotiče. Malo ko će se zaista potruditi da se udubi u istinu i činjenice, a ukoliko se taj smjeli čin nekome i desi – da sazna nešto više o slučaju Senade Alimanović i njene mrtve bebe – biće to tek epizoda uz kafu nakon koje će, brže nego je informacija i došla, ‘slučaj’ biti zaboravljen, a komunikacija o filmu će se vratiti na nivo ‘prkosa svima koji nas ne vole’, jer kako prije više godina reče narodni smjehotresac – ‘Bosanac kad hoće da pogleda dobar film on ga i snimi’. A nama je film k'o film. Volimo gledati i smijeh i suze, kako nam se potrefi, da bi nakon posljednjih titlova, već osjećali kao da smo otpisali komadić tuge, koju od rođenja nosimo u sebi. I tako do sljedećeg filma, ili u domaćem slučaju do neke nove epizode iz crne hronike.
Naravno da je uvijek lijepo čuti kad te neko prepoznaje i kad priznaje trud, ali je već postalo degutantno doživljavati jedno-te-isto, svaki put kad se svjetla pozornice ugase i ostanemo sami sa sobom. Previše je odvratno saznanje kako će Nazif Mujić i njegova Senada nakon ovog filma po svoj prilici biti nove, još jedne, ‘zvijezde za jedan dan’, a puk će se urnebesno obradovati ako ovaj iznenada popularni par (vrlo bitno je napomenuti i da su već izdvojeni kao Romi, dakle, nisu (samo) ljudi), ima loš naglasak, ili izrekne neku rečenicu ili frazu, koja će se dugo prepričavati pod sveprihvaćenu zajebanciju. Ukoliko pristanu da svoju slavu pretvore u čuvenje nalik svojevremenoj zvjezdanoj prašini zvanoj Ekrem Jevrić, tada će svemoćni mediji i sitne duše doći na svoje, a mi se nećemo sjetiti da nas treba biti sram. Svoju ćemo gorčinu što nevolju ponovo izvrćemo ruglu, umjesto da prepoznamo u cijelosti i popravljamo, jendostavno odricati. Šta ako ipak odbijemo da pretjerano patetišemo i odbijemo sušiti trepavice najnovijom ponudom tariguza, koja će nam biti ponuđena u pauzama ismijavanja Nazifovog radosnog osmijeha, u svoj tuzi koja je njegovu porodicu zadesila.
Zanimljiva je još jedna činjenica, koja pogađa nemali broj saučesnika u zločinu nipodaštavanja tragedije za račun površnosti. Netom nakon osvajanja ‘duplog berlinskog medvjeda’, mnogom se virtualnom mudracu umjesto potrage za uzrocima teme, daleko zanimljivijom učinila ideja određivanja da li je Tanovićeva filmska uspješnica zapravo dokumentarna ili igrana doskočica. Zajedljivosti i sujeti, tradicionalno, nigdje kraja na ovim prostorima. Razlupajte dva jajeta pa šta ispadne? U čemu je problem silnog nedostatka bezosjećanja na ovim prostorima? Možda baš u toj nikad prevaziđenoj strasti za sujetarenjem, koja mami i mami i ne da nam da se odvojimo od gluposti, a kamoli da je nadjačamo, popravljamo.
Ma, proći će i Nazifova slava isto kako je i došla. Za koju godinu, možda čak i mjesec svi će zaboraviti Senadu i njenu deset dana nošenu mrtvu bebu, jer impotentni sistem ne prašta siromaštvo. Uslijediće neka nova nagrada za naše uporne i neispravljive tuge, a Nazifa i Senadu svi ti silni predsjednici i ministri života neće pozvati na gala prijeme više nego što budu morali (možda tamo oko izbora), a o nekakvoj Dvorani slavnih u ovoj zemlji da ne govorimo, jer takve stvari imaju samo države koje na svom, dakle državnom nivou imaju ministarstva koja se brinu za kulturu, što Bosna i Hercegovina, iako joj se piše da je država, još od Dejtona jednostavno nema.