Svoj izgubljeni kosmopolitski lik današnje Sarajevo pokušava maskirati sa dva-tri filmska i kazališna festivala iako svugdje okolo caruju zapuštenost i primitivizam.

Od samog početka rata pokrenutog protiv Bosne i Hercegovine, koja je smatrana tvrđavom zajedničkog života u bivšoj Jugoslaviji, znatan broj Srba u Sarajevu, Tuzli i još nekim gradovima stao je, zajedno sa Bošnjacima, u odbranu dotadašnje jedinstvene države i njene republikanske ideje, iako je već tada bilo jasno da je njihova sudbina gubitnička. Odnos snaga i naoružanja bio je takav da se već prvih mjeseci rata mogao predvidjeti i njegov ishod, a slika etnički podijeljene zemlje bila je sve jasnija. U tome je i bio smisao Miloševićeve i Tuđmanove ‘prijateljske’ pomoći u rješavanju ratne krize, pa se s te strane ništa drugo nije moglo ni očekivati. Stvarno razočarenje došlo je iznutra, kad je Alija Izetbegović u ljeto 1992. praktično odbacio čuvenu Platformu Predsjedništva BiH o djelovanju u ratnim uslovima. Popustio je pod teškim iskušenjima borbe i protiv četnika i protiv ustaša, međunarodni posrednici su mu nudili nepravedan mir, pa se u takvim okolnostima okrenuo islamizaciji Armije BiH, što je podrazumijevalo odstranjivanje njenih srpskih i hrvatskih kadrova. Izetbegović je spriječio raspad države i nestanak njenih institucija, iz rata je izašao kao neporaženi gubitnik, a cijena uspostavljenog mira bila je ogromna. Umro je u uvjerenju da je svom narodu sačuvao državu i osigurao mu političke slobode, ostavivši budućim generacijama da rješavaju ostala relevantna pitanja.

Ove napomene su nužne kako bi se lakše razumjela činjenica da su opstrukcija povratka izbjeglica i diskriminacija etničkih manjina bile zajednički imenitelj i srpske, i hrvatske, i bošnjačke poslijeratne politike. Suvišno je bilo kome navoditi razloge za takav zaključak, oni su vidljivi na svakom koraku. Ono što nije dovršeno u ratu, dovršavano je u miru. Povratak je bio sprečavan svim sredstvima, a za to su bile zadužene lokalne vlasti. Bilo je ubistava, od kojih neka ni do danas nisu rasvijetljena, noćnih napada na kuće i svakodnevnih prijetnji. Bezbroj je slučajeva da grupe povratnika u selima po deset ili petnaest godina čekaju da im lokalne elektrodistribucije priključe struju. Povratnik koji pretenduje da u većinskom etničkom okruženju dobije posao nema za to nikakvih šansi, jer posla nemaju ni “naši ljudi”. Svaki povratak nekog etničkog manjinca predstavljao je rizik – za stare komšije on je bio balija, ustaša ili četnik, a nove su ga prezirale. Rahmetli Fadil Banjanović, istinski heroj povratka na svoje, više je učinio za multietničku reintegraciju svog zavičaja nego sve domaće vlasti zajedno. One su patile od nekakvih megalomanskih pilot-projekata i brda para u vidu međunarodnih donacija. Međutim, svijet je prokužio da je to običan blef: gomila para bi završila u pojedinačnim i grupnim džepovima, a vrijeme za povratak bi isteklo.


Van svake je sumnje da je, dvadeset tri godine nakon posljednjeg popisa, kao i nakon krvavog proteklog rata, popis stanovništva po etničkoj osnovi prijeko potreban. Da se vidi koliko nas ima, a koliko nas je moglo biti, da se utvrdi koliki je bio učinak Srba u etničkom čišćenju svoje braće, a koliki Hrvata i Bošnjaka; da se evidentira koliko je ko zemlje oteo svojoj braći i da onda, pošto smo se konačno smjestili u svoje nacionalne torove, počnemo – ako je to ikako moguće – živjeti kao sav normalan svijet. Ne voleći se, ali i ne mrzeći se.
oslobodjenje / sarajevo.co.ba